Att ljus är viktigt för att vi ska må bra vet de flesta om. Trots detta är det många som inte spenderar någon tid eller tanke med att fundera över hur man själv har ljussatt sitt hem, eller varför det är som det är. Ibland märker man inte hur ljuset påverkar en eller att ögonen överansträngs förrän det har gått en längre tid, och då kan man redan känna huvudvärken krypa sig på. Ljus och lampor är viktigt i alla typer av rum och för olika ändamål. Därför ska du se dig omkring i ditt eget hem och fundera på vad rätt lampor kan göra för dig, och vilket typ av ljus du egentligen behöver.

Mörka och ljusa rum

För det första, rum med stora fönster släpper ju in mer dagsljus vilket man alltid ska ta tillvara på. Blockera inte fönsterna under dagtid utan var noga med att dra undan persienner och gardiner så att du får in så mycket klart ljus som möjligt. Solens ljus är faktiskt ett kallt ljus som har riktigt bra färgåtergivning, så i ett rum uppfyllt av dagsljus ser dina ögon bra. Vita väggar reflekterar ljus medan mörka väggar och inredning absorberar det. Därför behöver mörka rum fler ljuskällor än ljusa. Generellt gäller att alla dina rum ska ha starka taklampor som kan lysa upp hela rummet när detta behövs, till exempel vid städning eller liknande. Det är bra om dessa ljuskällor har fritt flöde eller reflekteras med hjälp av en vit insida på skärmen, och inte stängs av med en tygskärm eller en skärm som absorberar ljuset istället för att reflektera det vidare. Att installera en dimmer i dessa lampor kan vara bra om du vill kunna anpassa det.

Många ljuskällor

Till arbetsrum, sovrum eller läshörnan ska du alltid ha punktbelysning som du kan rikta och skärma av. Ljuset i lampan ska riktas enbart mot det du har framför dig, dels för att det då räcker med en mindre stark lampa, och för att du inte stör andra personer i samma rum. Om du till exempel sover bredvid någon annan kan detta vara tacksamt! Om du har ett fönster i arbetsrummet ska du också se till att sitta med ögonen mot fönstret och skärmen bortvänd från ljusflödet så slipper du reflektioner. Kök och vardagsrum tillhör de rum i hemmet som vi använder på många olika sätt. Därför är det bra om vi också har många ljuskällor i dessa rum. Dels vill man kunna se klart och tydligt vad man lagar för mat i köket, men ibland vill man också kunna släcka ned och mysa under tiden man äter. Ovanför spis och köksbänk sätter vi därför starka lampor medan vi kan placera stämningsljus i fönster eller på väggar. I vardagsrummet ska du också kunna alternera mellan starkt och svagare ljus. Tittar du på TV kan det vara bra med dämpad belysning som låter färgerna och kontrasterna synas bättre på skärmen. Placera gärna ljuskällorna i olika höjd för att skapa mjuka övergångar mellan ljuset, och blanda även allmänt ljus med riktat ljus, som exempelvis spotlights eller dekorationsbelysning på tavlor eller växter. I vardagsrummet brukar man rekommendera mellan 5-10 olika ljuskällor, vilket inte är fel i andra rum heller.