Alla rum i vårt hem fyller viktiga funktioner, och det är uppenbart att vi använder dem till olika saker. Köket, badrummet och exempelvis hallen är de rum där vi endast uppehåller oss om vi har något specifikt att göra just där, och i de flesta fall lämnar vi rummet när vi inte använder det till dess tilltänkta syfte. Om man har ett större hus har man ofta plats för både vardagsrum, arbetsrum och sovrum, medan man i mindre lägenheter ibland tvingas kombinera de olika typerna av rum till ett och samma. Det är lätt att man pluggar på soffan, eller kanske vid matbordet; att man kollar på TV i sängen och slösurfar samtidigt. Tanken med att skapa separata ytor med olika syften är dock genomgående i mycket inredning och något som man borde försöka göra även om man bor litet. Det finns forskning som visar att man pluggar bättre i en miljö som är avsedd för studier, att man sover bättre i en miljö som är avsedd för just detta och liknande. I den mobila åldern har vi dock fått allt svårare att skapa miljöer där vi bara sysselsätter oss med en avsedd aktivitet, och framför allt är våra sovrum och vår nattsömn störda av detta.

Skärmfria rum

Det kan låta som en kliché men vår sömn är något av det viktigaste för att vi ska fungera väl som människor. Det handlar inte bara om att återhämta sig fysiskt, att man är trött efter att ha varit vaken länge, utan snarare att man ska hinna återhämta sig psykiskt och emotionellt. Detta är desto svårare att kontrollera, och faktum är att även om man tycker att man sover gott kanske man vaknar upp och känner sig trög, seg eller lite omtumlad. Känner du dig trött även om du sover, kanske stressad även om du inte stressar? Det kan handla om att hjärnan inte hinner återhämta sig under den tiden på dygnet då du ska stänga av den. I många fall är sovrummet belamrat med skärmar, TV-apparater, surfplattor och mobiltelefoner. Kanske kollar man på film innan man somnar, eller slösurfar tills ögonen faller ihop. Faktum är att det blå ljuset inte bara ger oss sämre nattsömn, men det försämrar dessutom minnet och gör det svårare att lära sig nya saker dagen efter. Därför  är det självklart att dina skärmar inte ska följa med in i sovrummet!

Färger, ordning och reda

En annan sak som hjälper sinnet till ro i ett sovrum är färger, teman samt ordning och reda. Jo, så enkelt är det. Släng inte kläderna i en hög på en stol, utan häng upp dem när du använt dem, antingen på stolsryggen eller in i garderoben. Det är inte svårare än så att genast ge ett lugnare intryck. Använd dova färger, och ta bort onödiga prylar som du ändå inte använder. Inred gärna färgkoordinerat med ett tema och kanske välj ett par detaljer,bilder eller tavlor av saker som du verkligen älskar. Använd inte foton av personer utan snarare saker som skapar positiva associationer hos dig. Sist men inte minst – kontrollera alltid temperaturen innan du går och lägger dig. Din kropp slappar av, matsmältningen stimuleras och du kommer inte att vakna lika många gånger om du sover i en bekväm temperatur runt 18-19 grader, med ett täcke och lakan som andas.