Svensk eller skandinavisk design är vida känt över hela världen, och de flesta vet säkert vad man menar när man säger just svensk design. Sverige som varumärke är starkt, och i många fall kan det räcka att marknadsföra en produkt som just svensk. Detta är ett kvalitetsintyg, samtidigt som det också bordar för just ”god” design. Vad kännetecknar egentligen svensk design, och varför är det här något man pratar om på den globala scenen? Hur blev de små skandinaviska länderna världsledande vad gäller inte bara inredning, utan även mode, teknologi, arkitektur och bilar? Varifrån kommer det skandinaviska varumärket och varför är det ännu eftertraktat?

Politik och funktion

Alla kulturella fenomen uppstår i direkt relation till politik och ekonomisk tillväxt. Under hela 1900-talet präglades Sverige av vad man kan kalla en medelväg, och det är ingen slump att vi ännu kallas för Landet Lagom. När det moderna Sverige byggdes i folkhemstraditionen under början av förra seklet, gjordes det genom att hela tiden göra progressiva, men sällan extrema val. Man anslöt sig varken till Axelmakterna eller de allierade under andra världskriget. Man valde varken socialism eller kapitalism under Kalla kriget. Istället lyckades man ständigt kombinera det bästa av två världar i det socialdemokratiska, marknadsekonomiska Sverige. Samtidigt som våra fackföreningar blomstrade och arbetarklassen fick det bättre ställt, frodades även företagarkulturen och innovationer. Den lilla svenska befolkningen verkade ha plats för alla typer av människor. Den design och arkitektur som därför präglar det moderna Sverige är på samma sätt sprungen ur denna medelväg – det ska vara stilrent, men funktionellt. Säkert, men effektivt. Smart, men snyggt. Alla ska inkluderas i designen, vilket kanske är den signifikanta skillnaden gentemot italiensk eller fransk design, som framför allt kännetecknas av lyx eller en flamboyantstil. Uttrycket ”Skönhet för alla” kommer från Ellen Key, vilket verkligen visar på att design var högst närvarande i svenska hem.

Från Bernadotte till IKEA

Att skönhet skulle gälla för alla blev synligt då det inte bara var lyxprodukter som designades, utan vardagsföremål. Sådan som svenskarna använda dagligen hamnade i fokus hos 50-talets industridesigners, och därför hittar vi många bruksföremål med den typiskt svenska designen. Alla som äger en helt vanlig vispskål kan tacka Sigvard Bernadotte. Man kanske inte tänker på att sådana enkla föremål faktiskt har formgivits, men den klassiska skålen som finns i de flesta svenska hem kallas Margarete-skålen och är designad av prinsen. Bland andra svenska legendariska möbeldesigners hittar vi såklart Bruno Mathson, vars klassiska stol Eva är ett perfekt exempel på just svensk design. Mathson sägs ha satt sig i en snödriva för att studera hur snön formade sig efter kroppen, för att ta fram en naturlig position att sitta i. Resultatet blev både stilrent och funktionellt – precis som svensk design ska vara. Att naturen länge spelat en nära roll för svenskarna visar sig också i vår kända keramik. Serien Mon Amie av Marianne Westman samt Berså av Stig Lindberg leker båda med blommor och blad, och IKEAs klassiska bord Lövbacken är inte bara gjort i trä utan har även formen av ett blad. Det var också med denna möbel som Ingvar Kamprad och möbeldesignern Gillis Lundgren knäckte koden till de platta paketen. Efter lite problem med att stuva undan bordet efter en visning skruvade Lundgren helt enkelt av benen på bordet, och vips kom man på att platta paket var framtiden!