Att IKEA står ut som ett fenomen i sig kan vi alla vara överens om. Framgångssagan om de platta paketen är vida känd, och idag finns det IKEA-butiker i 43 olika länder. Du känner igen de stora fyrkantiga blå byggnaderna på långt avstånd var du än är i världen. I nuläget samarbetar IKEA med många designers som hjälper till att ta fram unika produkter, och man satsar också på begränsade utgåvor av vissa möbler. IKEA förnyar alltså sitt eget varumärke för att bli attraktivt även hos de som vill ha väldesignade och speciella möbler, och inreda med andra stilar. I denna anda kan man säga att en annan svensk jätte också arbetar – H&M, som kanske är för modevärlden vad IKEA är för möbelvärlden.

H&M i varje garderob

Oavsett var du kommer i världen är det svårt att fly undan de klart lysande röda bokstäverna i H&Ms logga. Precis som IKEA gjorde med både produktionen och leveransen av möbler har även H&M knäckt en slags kod till framgångskonceptet. Små marginaler, låga omkostnader och billiga priser. H&M har genom åren fått utstå mycket kritik för kvaliteten på kläderna, samt omständigheterna för de som tillverkar kläderna precis som IKEA har fått utstå liknande kritik angående kvaliteten och monteringen av möblerna. H&M har dock lyckats skapa flera modermärken under ett och samma tak. Här finns klassiska kläder, pennkjolar, kavajer och skjortor, här finns sportkläder, mammakläder, streetmode, indiemode, partytoppar, vågade eller stilrena kläder. Alla typer av människor kan hitta något på H&M. Återigen faller vi tillbaka till Ellen Keys uttryck ”Skönhet för alla”. Precis i linje med den demokratiska svenska designen har H&M lyckats skapa modekläder som alla har råd med, i många olika stilar. På samma sätt som IKEA har satsat på att förnya sitt varumärke har även H&M, framför allt på senare tid, skapat moderna kollektioner ihop med kända utländska designers. Man har använt sig av superstjärnor i sina reklamkampanjer, men också skapat kollektioner av ekologisk bomull och miljövänliga produktioner.

Stil, klass och demokrati

När H&M har valt att rikta sig mot de breda folklagren har en rad exklusiva svenska modeskapare lyckats hitta nya marknader i kölvattnet av företaget. De stora företagen gav svensk design ett ansikte, men de mindre kända märkena har gjort den svenska designen till något åtråvärt. Filippa K, J. Lindeberg, Carin Rodebjer, Acne och Ann-Sofie Back är några av de märken som syns flitigt på internationella modevisningar. Vad har de gemensamt? Ofta raka linjer, enfärgade, klassiska kläder i grått, svart eller vitt, minimalt med mönster och några få stilrena detaljer. Andra märken som Hunky Dory och Carin Wester låter oss knyta an till naturen, med naturnära färger och lätta tyger. Modet går alltså hand i hand med hur möbel- och inredningsdesignen har sett ut i Sverige och man kan urskilja samma tendenser. Produkter som passar många, som ger stil i vardagen utan att sticka ut för mycket. Funktionalitet, bekvämlighet men finess och klass – den svenska medelvägen gör sig tillkänna i all design från Landet Lagom!